Українська система освіти досі сприяє утвердженню гендерних стереотипів у дітей та молоді. Тому необхідно включати питання рівності чоловіків та жінок до освітніх програм як загальноосвітніх шкіл, так і вищих навчальних закладів. Таким є висновок учасників Всеукраїнського ґендерного освітнього форуму «Через освіту до рівності», що був проведений у Києві за ініціативи Програми рівних можливостей та прав жінок в Україні (спільний проект Європейського Союзу, Програми розвитку ООН та Шведського агентства з питань міжнародної співпраці та розвитку SIDA). Участь у Форумі взяли понад 300 вчителів, студентів, молодих вчених, експертів з гендерних питань, працівників Міністерства освіти і науки України, регіональних управлінь освіти.
Відкриваючи Форум, учасники наголошували, що питання гендерної рівності та освіти мають декілька вимірів. Зокрема, це наявність упередженості та гендерних стереотипів в освітніх програмах. Олег Єресько, директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України, повідомив, що за даними вибіркової гендерної експертизи підручників початкової школи відзначається, що, як і в попередні часи, професії чоловіків та жінок на сторінках «Букваря», «Читанки» та інших підручників є гендерно-стереотипними (чоловіки є космонавтами, механізаторами, водіями, майстрами, вченими; жінки переважно представляють професії, спрямовані на догляд за іншими – домогосподарки, медсестри, вчительки, лікарки). Вони представлені в традиційних ролях, де перші творять подію, а другі мають справу з обставинами, що склалися поза їх волевиявленням.
Подібні ж гендерні розподіли представлені й у змісті підручників для середньої школи. Так, чоловічі образи кількісно переважали у всіх підручниках з української літератури: 6 кл. – 74%; 7 кл. – 65%; 8 кл. – 79%; водночас як жіночі образи у 6 кл. – 26%; 7 кл. – 35%; 8 кл. – 21%. Іншим виміром взаємодії освіти й гендерних питань є викладання основ гендерної рівності у вищій та середній школі. Всі учасники погодились, що окрім викорінення існуючих стереотипів, необхідно й викладати учням питання гендерної рівності, з тим, щоб розширити їх світогляд, забезпечити необхідними знаннями.
Ще одним принциповим моментом є залучення науковців до подальшої розробки гендерних теорій та методик. Лариса Кобелянська, Координатор Програми рівних можливостей та прав жінок в Україні, наголосила на необхідності створення гендерних кафедр при українських вищих навчальних закладах, з метою доручення науковців для подальшої більш детальної розробки гендерних теорій.
В рамках Форуму відбулась конференція молодих вчених, під час якої близько 60 молодих науковців презентували свої напрацювання з гендерної проблематики. Ігор Гуцуляк, експерт з гендерної освіти Програми рівних можливостей та прав жінок в Україні, повідомив, що проведення конференції молодих вчених засвідчило наявний в Україні науковий потенціал та готовність молоді ґрунтовно досліджувати гендерні питання.
Під час проведення майстер-класів та занять у секціях, були продемонстровані цікаві методики організації дискусій. Зокрема, це – методика «світового кафе», яка передбачає обговорення певної проблеми у групах, що змінюють склад учасників. Завдяки невеликим за кількістю учасників групам, всі мали можливість висловити свою думку і бути почутими, водночас, рішення приймалось лише консолідовано, що стало чинником необхідності пошуку компромісів.
Маріанна Колодій, директорка Закарпатського обласного центру ґендерної освіти, провела майстер-клас «Спортивне ґендерне орієнтування як метод ґендерної просвіти: досвід Закарпатського обласного центру ґендерної освіти». Маріанна Колодій розповіла про оригінальне поєднання рухових вправ (полегшене традиційне спортивне орієнтування) з завданнями, що базуються на наявних гендерних знаннях та допомагають визначити можливі існуючі у людини гендерні стереотипи.
За словами Маріанни Колодій, методика Спортивного гендерного орієнтування, була дуже схвально сприйнята, як молоддю, так і більш старшою аудиторію та засвідчила готовність самого широкого кола учасників більш охоче сприймати гендерні знання в такій ігровій формі.
Учасники Форуму визнали, що незважаючи на суттєвий прогрес, гендерна освіта в Україні перебуває на етапі становлення та підготовили кінцеві рекомендації щодо покращення ситуації в освітній сфері, які будуть направлені до відповідних міністерств.
Для детальнішої інформації звертайтесь до Миколи Ябченка, «Програма рівних можливостей та прав жінок в Україні», тел.: +38 044 569 40 75, mykola.yabchenko.@undp.org.ua Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду .
|