Каталог статей


Питання гендерної рівності мають стати частиною освітньої програми середньої та вищої школи
Понеділок, 22 лютого 2010 10:38
Українська система освіти досі сприяє утвердженню гендерних стереотипів у дітей та молоді. Тому необхідно включати питання рівності чоловіків та жінок до освітніх програм як загальноосвітніх шкіл, так і вищих навчальних закладів. Таким є висновок учасників Всеукраїнського ґендерного освітнього форуму «Через освіту до рівності», що був проведений у Києві за ініціативи Програми рівних можливостей та прав жінок в Україні (спільний проект Європейського Союзу, Програми розвитку ООН та Шведського агентства з питань міжнародної співпраці та розвитку SIDA). Участь у Форумі взяли понад 300 вчителів, студентів, молодих вчених, експертів з гендерних питань, працівників Міністерства освіти і науки України, регіональних управлінь освіти.
 
Відкриваючи Форум, учасники наголошували, що питання гендерної рівності та освіти мають декілька вимірів. Зокрема, це наявність упередженості та гендерних стереотипів в освітніх програмах. Олег Єресько, директор департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України, повідомив, що за даними вибіркової гендерної експертизи підручників початкової школи відзначається, що, як і в попередні часи, професії чоловіків та жінок на сторінках «Букваря», «Читанки» та інших підручників є гендерно-стереотипними (чоловіки є космонавтами, механізаторами, водіями, майстрами, вченими; жінки переважно представляють професії, спрямовані на догляд за іншими – домогосподарки, медсестри, вчительки, лікарки). Вони представлені в традиційних ролях, де перші творять подію, а другі мають справу з обставинами, що склалися поза їх волевиявленням.
Подібні ж гендерні розподіли представлені й у змісті підручників для середньої школи. Так, чоловічі образи кількісно переважали у всіх підручниках з української літератури: 6 кл. – 74%; 7 кл. – 65%; 8 кл. – 79%; водночас як жіночі образи у 6 кл. – 26%; 7 кл. – 35%; 8 кл. – 21%.
Іншим виміром взаємодії освіти й гендерних питань є викладання основ гендерної рівності у вищій та середній школі. Всі учасники погодились, що окрім викорінення існуючих стереотипів, необхідно й викладати учням питання гендерної рівності, з тим, щоб розширити їх світогляд, забезпечити необхідними знаннями.
Ще одним принциповим моментом є залучення науковців до подальшої розробки гендерних теорій та методик. Лариса Кобелянська, Координатор Програми рівних можливостей та прав жінок в Україні, наголосила на необхідності створення гендерних кафедр при українських вищих навчальних закладах, з метою доручення науковців для подальшої більш детальної розробки гендерних теорій.
В рамках Форуму відбулась конференція молодих вчених, під час якої близько 60 молодих науковців презентували свої напрацювання з гендерної проблематики. Ігор Гуцуляк, експерт з гендерної освіти Програми рівних можливостей та прав жінок в Україні, повідомив, що проведення конференції молодих вчених засвідчило наявний в Україні науковий потенціал та готовність молоді ґрунтовно досліджувати гендерні питання.
Під час проведення майстер-класів та занять у секціях, були продемонстровані цікаві методики організації дискусій. Зокрема, це – методика «світового кафе», яка передбачає обговорення певної проблеми у групах, що змінюють склад учасників. Завдяки невеликим за кількістю учасників групам, всі мали можливість висловити свою думку і бути почутими, водночас, рішення приймалось лише консолідовано, що стало чинником необхідності пошуку компромісів.
Маріанна Колодій, директорка Закарпатського обласного центру ґендерної освіти, провела майстер-клас «Спортивне ґендерне орієнтування як метод ґендерної просвіти: досвід Закарпатського обласного центру ґендерної освіти». Маріанна Колодій розповіла про оригінальне поєднання рухових вправ (полегшене традиційне спортивне орієнтування) з завданнями, що базуються на наявних гендерних знаннях та допомагають визначити можливі існуючі у людини гендерні стереотипи.
За словами Маріанни Колодій, методика Спортивного гендерного орієнтування, була дуже схвально сприйнята, як молоддю, так і більш старшою аудиторію та засвідчила готовність самого широкого кола учасників більш охоче сприймати гендерні знання в такій ігровій формі.
Учасники Форуму визнали, що незважаючи на суттєвий прогрес, гендерна освіта в Україні перебуває на етапі становлення та підготовили кінцеві рекомендації щодо покращення ситуації в освітній сфері, які будуть направлені до відповідних міністерств.
Для детальнішої інформації звертайтесь до Миколи Ябченка, «Програма рівних можливостей та прав жінок в Україні», тел.: +38 044 569 40 75, mykola.yabchenko.@undp.org.ua Ця електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду .

Матеріали Всеукраїнського ґендерного освітнього форуму (17-18 лютого 2010 року)  
   
Презентація Ніни Світайло  Завантажити
Презентація Олега Єреська  Завантажити
Презентація Лариси Кобелянської  Завантажити
Презентація Маріанни Колодій  Завантажити
Презентація Тамари Марценюк  Завантажити
Презентація Тамари Говорун  Завантажити
Презентація Тетяни Ісаєвої  Завантажити
Рекомендації Форуму  Завантажити




Джерело: http://gender.undp.org.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=79%3Agender-equality-issues-have-to-become-part-o
Категорія: Дослідження | Додав: Flv (26.02.2010)
Переглядів: 2751 | Рейтинг: 0.0/0