Каталог статей

Головна » Статті » Ґендерна журналістика

Гендерна освіта – ключ до демократії

 

На даний час в Україні діє багато організацій, які займаються вирішенням гендерних проблем, серед яких 7 гендерних студій і кафедр у вищих навчальних закладах, 20 гендерних центрів освіти. В Донецькій області з липня 2011 р. діяв лише один центр гендерних досліджень і освіти в Маріупольському державному університеті. 21 березня 2012 р. гендерний центр створено в Слов’янському державному педагогічному університеті.

Аналіз свідчить, що найбільшого прогресу в економічному, гумані-тарному, соціальному та культурному розвитку досягають лише країни, які послідовно реалізують заходи щодо подолання проявів гендерної дискримінації в різних сферах. Дослідженнями, які було проведено у 114 високорозвинутих країнах світу, встановлено, що країни, в яких питанням ґендерної рівності приділяється належна увага, мають більш стійку і конкурентоспроможну економіку.

Це обумовлено синергетичним ефектом, який створюється за рахунок об’єднання інтелектуального потенціалу жінок і чоловіків на основі формування їх партнерських відносин, підвищення рівня культури та якості життя, утвердження прав та свобод людини.

Рівноправна участь жінок і чоловіків у всіх сферах життєдіяльності суспільства і держави є важливою умовою та гарантією забезпечення прав людини та утвердження демократії в Україні, запорукою її європейської інтеграції. Тому країна впевнено просувається на шляху впровадження загальноєвропейської політики стосовно питань гендерної рівності.

Водночас не всі проблеми у згаданій сфері вже вирішено. У лютому 2012 р. Всесвітній банк оприлюднив Стратегію партнерства з Україною на 2012–2016 рр., у якій відмічено, що проблеми гендерної нерівності є дуже розповсюдженими в українському суспільстві та потребують вирішення на довгострокову перспективу.

У 2011 р. у світовому рейтингу гендерної нерівності Україна зайняла 64 місце серед 135 країн, у тому числі 106 місце за рівнем участі жінок у політичному житті; 56 – за рівнем доступу до охорони здоров’я; 44 – за рівнем самореалізації в економіці; 24 місце за рівнем доступу до освіти.

Наявність гендерного дисбалансу є характерним явищем для всіх країн та регіонів. Для усунення гендерних диспропорцій потрібна цілеспрямована робота, в першу чергу, на основі гендерної освіти як основної ланки впровадження в українське суспільство принципів гендерної рівності, що сприятиме реалізації прав особистості, активізації її участі в економічному, політичному, соціальному та культурному розвитку.

Особливої значущості гендерна освіта набуває в сучасних умовах реформування багатьох сфер стратегічного розвитку України в контексті завдань Програми економічних реформ на 2010–2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава». Саме в умовах здійснення реформування вищої освіти відповідно до параметрів соціально орієнтованої „економіки знань” та адаптації до Європейського освітнього простору вона може стати суттєвим національним ресурсом, який сприятиме виведенню України на рівень розвинутих країн світу.

Незважаючи на те, що гендерна освіта в Україні перебуває на етапі становлення, в цій сфері є значні напрацювання. Розроблено спецкурси з гендерної проблематики, навчальні посібники та програми. В багатьох універ-ситетах та інститутах створено гендерні освітні центри, які активно працюють. Наприклад, у Харківській області гендерні центри діють у 12 вищих навчальних закладах, створено гендерний ресурсний центр, Музей історії жіноцтва та гендерного руху, сформовано обласну програму забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків. Розроблено гендерну мапу України, гендерні портрети ряду областей.

Донецька область, незважаючи на гостроту гендерних проблем, значно відстає від інших регіонів України з точки зору методичного, організаційного та інформаційного забезпечення їх вирішення. До останнього часу діяв лише один центр гендерних досліджень і освіти в Маріупольському державному університеті, відкриття якого було здійснено 21 липня 2011 р.

Тому суттєвим кроком на шляху впровадження гендерних підходів у сферу освіти стало створення гендерного центру в Слов’янському державному педагогічному університеті 21 березня 2012 р. – у день весняного рівнодення.

Гендерна освіта включає в себе систематичне навчання, просвіту, розповсюдження гендерних знань і гендерної культури, стимулювання гендерної самоосвіти. Поширення просвітницької діяльності в сфері виховання культури гендерної рівності забезпечить захист суспільства від інформації, спрямованої на дискримінацію за ознакою статі, наприклад, сексистської реклами.

Метою ґендерного підходу в навчанні й вихованні студентської молоді є формування розуміння сутності норм та установок взаємодії статей на принципах ґендерної рівності, потреби керуватися ними в усіх сферах життєдіяльності, адже завтра сьогоднішні студенти, виходячи із сформованої системи цінностей, будуть приймати рішення та впливати на процеси, що відбуваються у суспільстві.

Центр гендерних досліджень і освіти Маріупольського державного університету та гендерний центр Слов’янського державного педагогічного університету вже включено до Всеукраїнської мережі центрів гендерної освіти (гендерних центрів) у вищих навчальних закладах. Метою діяльності мережі є об’єднання зусиль науковців і практиків з ґендерної проблематики для забезпечення впровадження принципів ґендерної рівності в освіту, обмін досвідом, напрацюваннями, методиками та формами роботи.

Серед основних напрямів діяльності мережі не тільки просвітницька діяльність у сфері поширення гендерних знань, але й співпраця з громадськістю та органами державної, місцевої влади та самоврядування; внесення пропозицій до відповідних нормативно-правових актів, документів з питань гендерного розвитку, проектів державних та регіональних програм з утвердження гендерної рівності, соціально-економічного розвитку.

У контексті цих напрацювань у Донецькій області доцільно створити веб-портал з гендерної проблематики у рамках Стратегії інформаційної політики Донецької області на 2012–2015 рр. Це сприятиме підвищенню рівня інформованості громадськості, активізації просвітницької та культурно-виховної роботи в нашому регіоні.

 

 

 

Наталія Коніщева – радник голови Донецької облдержадміністрації з гендерної політики, голова Донецького обласного відділення Українського Фонду Миру, член президії Донецької обласної організації Спілки жінок України, доктор економічних наук, професор, академік Академії економічних наук України

Коніщева Н. Гендерна освіта – ключ до демократії та економічного зростання / Н. Коніщева // Донеччина. – 2012. – № 26. – 10 квітня. – С. 2.
 


Категория: Ґендерна журналістика | Додав: gender (12.04.2012)
Переглядів: 2300 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Реєстрація | Вхід ]
Неділя, 11.12.2016, 00:23
Вітаю Вас Гость

Категорії

Актуальне інтерв'ю [29]
Ґендерна журналістика [100]
Аналітика [46]
Дослідження [20]
про нас пишуть [25]
Жіночі історії [11]
Практичні поради [1]
Дискусійний клуб [30]
Коментарі [4]

Вхід

Пошук

Партнери


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0